Wat verbruikt een speedboot

Een boot kost geld, veel geld. Naast de kosten voor aanschaf, onderhoud en verzekering is, afhankelijk van het type boot dat je hebt, de brandstof één van de grootste kosten posten.
Zeker met de huidige benzine prijzen is een uurtje hardvaren met een speedboot een kostbare aangelegenheid.

Op forums kom ik getallen tegen van 50 liter per uur wanneer een speedboot voluit vaart. Bij rustig toeren zouden aantallen van 10 tot 15 liter per uur mogelijk zijn. Anderen spreken over een verbruik van 1 liter per gevaren kilometer. Een dagje rustig toeren waarbij je pak m beet 6 uur constant rustig toert met een speedboot kan dan 60 tot 90 liter brandstof kosten. Met de huidige benzineprijzen van €1,75 kost een dagje varen je ongeveer €105,- tot €155,-

Dan wordt het ineens duidelijk waarom er zoveel snelle speedboten met dikke V8 motoren te koop staan. Varen met deze giganten is niet meer te betalen. Het verklaart ook dat boten met een dieselmotor 50% tot 100% duurder zijn dan een vergelijkbare boot op benzine.

Op één van de forums kwam ik in relatie tot het onderwerk verbruik van een speedboot een klein tabelletje tegen. Een botenmagazine had een testje gedaan met een 3 liter en een 4,3 liter motor in een speedboot. Hieronder vindt je de uitkomst van dat testje. Het gaat om de toerentallen, met bijbehorende snelheid en verbruik.

Rinker captiva 192 met Mercruiser 3.0L 135pk
Toeren snelheid in km/h verbruik in liters/h
2000 11,5 9
2500 15 15
3000 33 17,5
3500 40 22
Rinker captiva 192 met Mercruiser 4.3L 190 pk:
Toeren snelheid in km/h verbruik in liters/h
2000 12 8
2500 24 9
3000 37 21,5
3500 52 33

Wat deze tabel duidelijk maakt is dat een kleinere motor niet altijd een lager verbruik oplevert. Wanneer de motor te klein is voor de boot zal deze harder moeten werken en het verbruik toenemen.

Hoe betrouwbaar deze cijfers zijn, weet ik niet. Maar ik geloof dat het een aardige indicatie is voor het verbruik van een speedboot.

De belangrijkste factor in je verbruik, ben je zelf. Hoe hard je vaart bepaald je verbruik.

In een ander artikel gaan we verder in op brandstofverbruik en wat je kan doen om dit te beperken.